20 d’abr. 2011

RECOMANACIONS SANT JORDI 2011



Admetem-ho: les ganes que teniu de comprar llibres no equivalen a les ganes que teniu de llegir. Es tracta, bàsicament, d'una ànsia capitalista refugiada sota una capa de falsa intelectualitat que amaga el plaer consumista de comprar blocs de pàgines amb una coberta atractiva al davant. En tot cas, bon Sant Jordi i bones compres. Si després encara us ve de gust llegir alguna cosa, a Gent Normal us hem fet una petita selecció.


Hem trobat adient dividir en dos grups les nostres propostes lectores d’aquest Sant Jordi passat per Setmana Santa. Per una banda ens semblava interessant remenar entre les novetats d’aquest any. Però, aviam, tant vosaltres com nosaltres tenim una vida, amics i família... així que no hem pogut llegir-nos tots els llibres de la campanya de Sant Jordi -potser no ens n'hem llegit ni un, eh?-.

Evidentment, no hem pogut però sobretot no hem volgut menjar-nos coses tan llefiscoses com la nova novel·la de l’Eloi Vila. Per això, la secció de novetats és més aviat una impressió del que ens sembla interessant de la fornada 2011. A més, per donar una mica de pes i sentit a les nostres vides i en conret a aquest post, afegim una selecció de llibres universals recomanables. Aquest post ha sigut possible gràcies a l'inestimable col·laboració especial d'Irene Pujadas. Podeu trobar més ressenyes i entrades de literatura al seu blog, Els de dalt. Esperem que ho gaudiu!

NOVETATS 2011



Títol: Altres Arbres
Autor: Sílvie Rothkovic
Gènere: Poesia

Sílvie Rothkovic -o Sílvia Romera (Barcelona, 1981)- va estrenar-se publicant Helicòpter (LaBreu) ja fa uns anyets. La seva producció poètica és altament sensible, a vegades críptica. Beu a proporcions iguals de l'univers musical del piano, de l'abstractisme pictòric i intensitat cromàtica d'artistes com Rothko i de les paraules de Dickinson, Auster, Blanchot o Plath. Sembla, a vegades, minimalista, però dins dels seus versos escuets hi ha densitat i gravetat. Podeu llegir-ne una mostra aquí.




Títol: Per què llegir els clàssics, avui
Autora: Laura Borras
Gènere: Assaig

Segle XXI versus clàssics? La Laura Borras, professora de Teoria de la Literatura i Literatura Comparada a la Universitat de Barcelona, intenta trobar el sentit de llegir literatura en majúscules avui dia. En un món eteri, veloç i poc reflexiu com el que ens ha tocat viure, quin sentit té dedicar hores i hores a llegir les obres literàries universals? Quin pou de saviesa retenen, encara, aquestes obres? Com i per què les hem de llegir? Borràs intenta trobar l'espai d'aquesta font de coneixement en el modus vivendi modern a la vegada que traça una possible línia lectora a seguir. Si més no, interessant.




Títol: Primavera, estiu, etcètera
Autor: Marta Rojals
Gènere: Novel·la

Tot i la connotació Antònia Font de la cançó i el caràcter totalment desconegut de l’autora (cosa que, en el món en què vivim, acostuma a tirar enrere a la immensa majoria de lectors), aquesta novetat editorial ha estat aclamada com un dels hits literaris de casa i de l’any. De bones a primeres, una noia de 34 anys a l’atur i abandonada per la seva parella que torna a casa per Tots Sants i les costums de la vida a un poblet de l’Ebre són temes que podrien no semblar-nos especialment temptadors, però la massa lectora assegura que la novel·la és d’aquelles que es situen humilment al microcosmos per parlar-nos d’allò que és majúscul en general, que parlen d’una generació quan estan burxant pels grans tòpics vitals, que defugen el judici fàcil i ens deixen amb el regust estrany de poder justificar i atacar tothom, etcètera. En tot cas, promet ser un dels punts àlgids d’aquest Sant Jordi.





Títol: Adéu a la universitat. L’eclipsi de les humanitats
Autor: Jordi Llovet
Gènere: Assaig

Deixem parlar els savis, que dirien. Després de 43 anys de vida universitària (des de l’època d’estudiant el 1965 fins a un pla de prejubilació l’any 2008), el traductor, ex-professor, crític i, en general, prolífic Jordi Llovet ens explica tots els “paripés” i alts-i-baixos que ha viscut durant aquests anys a la universitat (tant a Barcelona com a Londres, Paris, Berlin i Nova York), així com la seva opinió pel que fa a l’estat agonitzant de la majoria de carreres de lletres i de les Humanitats en general. Tampoc es deixa la polèmica sobre el Pla de Bolonya, que, segons ell, “ha convertit les Humanitats en residuals, que són bàsiques per a una formació global i base per a una bona ciutadania, intel·lectualment sobirana”. Dirigit especialment a totes les generacions relacionades amb el món educatiu, creiem que el llibre és altament recomanable per saber la opinió d’aquells que, a més de teoritzar sobre el món de l’educació i de les lletres, el viuen.





Títol: Sol a Berlin
Autor: Hans Fallada
Gènere: Novel·la

Brindem pels autors ja no oblidats. Després de 50 anys, Hans Fallada (1893-1947), un dels grans representants de la Nova Objectivitat literària, ha estat rescatat del silenci. En vida, Fallada havia tingut molta fama com a representant de la “massa anònima” i fins i tot alguna de les seves obres havia estat portada a les grans pantalles, però després de la seva mort, l’any 1947, el seu nom va ser completament oblidat. Oblit, però, que va durar fins fa un parell d’anys, quan l’editorial americana Melville House va decidir reeditar la seva prosa i va tornar-lo a convertir en un fenomen de ventes. Sol a Berlin, la seva última novel·la, és el resultat d’una investigació sobre una família que va trobar als arxius de la Gestapo l’any 1946: es tractava d’un expedient de 90 pàgines que recollia tots els documents conspiradors, activitat il·legal i lluita antinazi diversa del matrimoni Hampel. Fallada va rebatejar els Hampel com a Quangel i, en 24 dies, va escriure Sol a Berlin, un dels grans hits sobre la resistència antinazi a Alemanya. Aquest és el primer any que podem llegir l’obra completa en català.





Títol: Indigneu-vos!
Autor: Stephane Hessel
Gènere: Assaig

Aquest any estem revolucionaris. Stephane Hessel, el vellet francès indignat, fa una crida a tots els joves d’aquest món perquè s’indignin amb ell. Hessel, que ja ha esdevingut una mena de fenomen mundial, creu que tenim prou raons per indignar-nos: membre de la Resistència francesa antinazi, supervivent del camp de concentració de Buchenwald i l’únic redactor viu de la Declaració Universal dels Drets Humans, Hessel veu que avui dia la cosa encara no funciona, que costa més trobar culpables però que encara no hem arribat on haviem d’arribar, cosa que es fa palesa en l’augment dels partits d’extrema dreta per tot Europa, en el tracte que es fa als immigrants o en l’esfondrament imminent de l’Estat del Benestar, per dir alguna cosa. Pr això, als seus 93 anys, fa una crida als joves perquè no es quedin amb les mans creuades. Pamflet llegible en mitja horeta, Indigneu-vos! és una obra feta per un senyor que sap de què parla, un elogi contra la indiferència on Hessel no descobreix la sopa d’all però diu coses que, de tant en tant, val la pena recordar.


BIBLIOTECA ATEMPORAL




Títol: Opinions d'un pallasso
Autor: Heinrich Böll
Gènere: Novel·la

Publicada el 1963, aquesta novel·la de Heinrich Böll (1917-1985) narra la vida i divagacions diverses del pallasso fracassat Hans Schnier, que, després de ser abandonat per l’amor de la seva vida, retorna a Bonn (la seva ciutat natal) per intentar aconseguir algun duro de diversos contactes. A través dels monòlegs interiors i records àcids i sarcàstics d’aquest pallasso, d’una mala llet subtil però considerable, Böll es carrega la societat de l’Alemanya Occidental de després del nazisme i la II Guerra Mundial, una RFA obstinada en la recuperació econòmica i en oblidar la seva part de culpa, una societat que Böll defineix com “eficient” però totalment orfe de qualsevol ètica, una societat que ha d’amagar l’amor a la pròpia pàtria. La novel·la és tant cínica com cínica és la societat que descriu: catòlics cínics, individus cínics que recolzen el nazisme i després es proclamen multicultis, etcètera. La ironia de Böll és fina, finíssima. Per defectes que tingui, tots acabareu estimant el pobre pallasso fracassat.




Títol: El retrat de Dorian Gray
Autor: Oscar Wilde
Gènere: Novel·la

Clàssic de dandis. La història de Dorian Gray és la història de la corrupció de la puresa, és un tractat artístic sobre la capacitat de crear art i la capacitat humana de ser art alhora. I és luxe i “desparpajo”: aristocràcia anglesa i món de sexe, drogues i rock'n'roll es mesclen en un còctel de subversions, revolucions i bones maneres. El retrat de Dorian Gray va ser un dels grans escàndols d'Oscar Wilde, expert creador de frases cèlebres i personatge clau de la historia de la literatura anglesa, tot i ser irlandès i tot i que haver de passar per la presó per acabar vivint a Paris sota pseudònim i totalment desencantat de i rebutjat per la societat anglesa. Creiem que els pollastres de Lord Henry Wotton, el pintor Basil Hallward i el pobre Dorian Gray (perquè ell no deixa de ser un simple motlle) són imprescindibles per qualsevol bona biblioteca.




Títol: Anna Karènina
Autor: Lev Tolstoi
Gènere: Novel·la

Anna Karènina, i en general qualsevol totxana Tolstoi, tenen la virtud màxima de transportar-nos a una Rússia moderna... més moderna que l'integrista industrialoide i aliena Rússia d'avui dia. Una Rússia més europea que Europa, plena de classes, de còmodes trens que la travessen en totes direccions, de taules ben parades, d'exquisiteses, balls i altes societats intelectualment preparades. Una Rússia que amagava, en el seu cor, la revolució de les classes populars però que encegada de vida, vivia anys culturalment pletòrics. Aquesta és la Rússia de somni que Tolstoi descriu i explica. La seva Rússia mare que va parir una generació d'escriptors realistes connectats amb el món. Digne de comprar i digerir a poc a poc, assumint cada frase com un regal pels sentits.




Títol: Ada o l'ardor
Autor: Vladimir Nabokov
Gènere: Novel·la

Nabokov és el rus exiliat. La seva vida és la vida d'una cultura a la deriva, expulsada de casa i disparada explosivament al món. Del contacte entre cultures, la russa i l'anglosaxona, bàsicament, en va sortir un dels escriptors més importants del segle XX. El pare de Lolita, va arribar, ja en edat senil, al punt àlgid de la seva obra moderna amb `Ada o l'ardor´. Una mena de calidoscopi complex i laberíntic amb el que fa una novel·la precisament paralela a la Karènina de Tolstoi però amb un estil més aqüàtic i complicat. L'incapacitat moderna per descriure amb condicions la vida que ens rodeja, el problema de l'absoluta incertesa del món extern fa que aquest llibre també sigui un castell de suposicions, fràgil i estèticament impressionant. Una peça d'orfebreria literària que ens explica la vida d'una família russa durant diverses generacions. Memòria i realitat posades en dubte amb la visió universal d'un geni.




Títol: Vida i destí
Autor: Vassily Grossman
Gènere: Novel·la


I va de Rússies, sí. Grossman, periodista, fa la novel·la que li toca al seu temps. Tacada de guerra, de nazisme, d'Stalinisme, de canvis i desgràcies. És una novel·la alhora bèl·lica, amorosa, social i històrica. Una mena de corpus de fragments de les vides i misèries de centenars de persones que van patir totes les conseqüències d'una època i d'uns successos que van canviar el món. De fet, les tres últimes recomanacions d'aquest Sant Jordi en el fons us proposen un estiu per la història Russa. De Tolstoi a Nabokov i de Nabokov a Grossman per entendre, ja no només aquest país, sinó l'enorme complexitat de l'ésser viu i de la vida.

4 comentaris:

Albert Forns ha dit...

Que bé que recomaneu Heinrich Böll.

Mariona - @triallibres ha dit...

Que bé que recomaneu 'Altres arbres', ens encanta! :)

Enric Rodon ha dit...

Precisament, Vida i destí ha estat la meva tria particular per aquest Sant Jordi!

Molt bona crítica!

Alícia ha dit...

Bona tria de recomanacions per Sant Jordi. Us felicito. No us felicito tant pel comentari del llibre de l'Eloi. Què voleu dir que el seu llibre és una cosa llefiscosa? L'heu llegit? O el matxaqueu perquè sortia a la tele? Com sou... Em, pensava que teníeu més talla. En fi...