28 de febr. 2017

AMERICANA FILM FEST 2017 - PRÈVIA


Arriba de nou aquella època de l’any en què toca "fer l’indie". L’Americana 2017, quarta edició del Festival de Cinema Independent Nord-Americà de Barcelona, arriba en plena forma i obre una veda de festivals cinematogràfics que pràcticament ja no s’atura fins l’hivern que ve. El certamen, completament consolidat, torna a demostrar el seu gran valor acostant-nos una vintena de títols independents d’Estats Units que encara no han passat (i molts no hi passaran) per les sales de cinema. Serà de l’1 al 5 de març als Cinemes Girona: una gran forma d’arrencar el mes. Què hi podrem veure?

Americana TOPS és la secció dedicada als directors relativament més consagrats dins de l’escena independent nord-americana i també a aquelles pel·lícules que han gaudit ja de cert prestigi a nivell internacional abans d’arribar a aquest festival. En destaco aquestes:

Certain Women (Kelly Reichardt, 2016)

Amb cinquanta i tants anys i vuit pel·lícules a l'esquena, Kelly Reichardt és ja una de les directores nord-americanes amb un renom considerable dins del cinema independent. A Certain Women, dirigeix la seva mirada femenina cap a la història de tres dones que lluiten per a portar un vida digna en un petit poble de l'Amèrica profunda, i ho fa amb un repartiment de luxe: Michelle Williams, Kristen Stewart i Laura Dern.



Swiss Army Man (Dan Kwan, Daniel Scheinert, 2016)

Tot i guanyar el passat Festival de Sitges, Swiss Army Man ha tingut una estrena lamentable: tard, sense avisar i només a cinc sales a tot Espanya. D'acord que és una pel·lícula extravagant a més no poder, i que el seu humor entre surrealista i escatològic no és fàcil d'assimilar, però amaga una història molt més sensible del que sembla i mereix ser descoberta. Així doncs, l’Americana serà una bona oportunitat per a gaudir-la en pantalla gran.



Wiener-Dog (Todd Solondz, 2016)

Res apunta que la seriositat hagi de ser el fil conductor de Wiener-Dog. La nova pel·lícula del sempre controvertit Todd Solondz, que en el passat ja ens ha deixat força pertorbats amb títols com Happiness (1998) o Cosas que no se olvidan (2011), situa el focus en un gos salsitxa que va mostrant diferents aspectes –no gaire agraciats– de la vida nord-americana a partir dels amos que va tenint. El repartiment inclou Danny DeVito, Ellen Burstyn, Greta Gerwig i Julie Delpy.



Goat (Andrew Neel, 2016)

El ‘coming of age’ és un terreny habitual de l’indie nord-americà, i en aquest cas trobem un exemplar que promet emocions fortes. Goat s’endinsa al món de les fraternitats universitàries des de la mirada de dos germans que miren de tornar a la normalitat després que un d’ells fos víctima d’un assalt. Està produïda per James Franco i protagonitzada per Ben Schnetzer i Nick Jonas (sí, el dels Jonas Brothers).



James White (Josh Mond, 2015)

Amb premis a Sundance, Locarno i Chicago sota el braç, James White es presenta com un dels plats forts d’aquesta edició del festival. Dirigida pel debutant Josh Mond, la pel·lícula segueix la figura d’un jove de Nova York que mira de lluitar contra la seva personalitat autodestructora, i promet moments dramàtics força incòmodes. Tothom elogia la feina de Christopher Abbott com a protagonista, i també de Cynthia Nixon en el paper de la seva mare. Caldrà comprovar-ho.



El talent més emergent procedent d’Estats Units té el seu lloc reservat a la secció AMERICANA NEXT, que recull títols molt més desconeguts i sense tanta volada a nivell de premis i recorregut. I òbviament sense massa pressupost. Atents, perquè d’aquí en pot sortir alguna de les sorpreses del festival.

Donald Cried (Kristopher Avedisian, 2016)

Què passa quan l'amabilitat i simpatia d’una persona arriba a tals extrems que pot resultar veritablement inquietant? Això és el que reflecteix Donald Cried, una comèdia que segurament ens farà detestar aquest jove malgirbat que es retroba amb un vell amic de la infància i abusa de la seva confiança fins a acabar envaint tot el seu espai vital. La pel·lícula, finançada a partir de micromecenatge, serà l’encarregada d’inaugurar l’Americana 2017.



Kicks (Justin Tipping, 2016)

El pitjor que li pot passar a un nen de 15 anys just després d’aconseguir un ansiat parell de bambes Air Jordan és que vingui algú i les robi. Pitjor encara si aquest algú és una banda dels suburbis d’Oakland. Però la perseverança per a recuperar-les és el que propicia el thriller Kicks, en què el jove protagonista i un amic seu emprenen un perillós viatge en un entorn de violència i delinqüència. Opera prima, actors debutants i probablement grans dosis de realisme.



Creative Control (Benjamin Dickinson, 2015)

Tot i els recursos limitats és un element comú de la gran majoria de títols del festival, també hi ha lloc per la ciència-ficció. Creative Control es submergeix en una temàtica tan actual com és la realitat augmentada i exposa els seus perills quan l’ús que se’n fa no és el més benintencionat. N’han parlat com una mescla entre el cinema d’Antonioni i l’univers d’Apple; una mescla que resulta tan extravagant com atractiva.



My Entire High School Sinking into the Sea (Dash Shaw, 2016)

No podia faltar l’animació per aportar el seu granet de sorra, i és evident que no podia ser res gaire refinat. Amb un estil d’allò més vistós però del tot rudimentari, l’il·lustrador Dash Shaw presenta una “disaster movie” protagonitzada per uns estudiants que han de sobreviure mentre el seu institut es va enfonsant al mar. My Entire High School Sinking into the Sea promet humor, aires hipsters i veus conegudes com Jason Schwartzmann, Lena Dunham o Susan Sarandon.



Com ja deixa entreveure el seu nom, Americana DOCS engloba els títols de gènere documental que completen la programació del festival. Aquí, en destaco ni més ni menys que una nominada als Oscars d’aquest any:

Life, Animated (Roger Ross Williams, 2016)

Més d’un cop s’ha dit que el cinema té propietats terapèutiques, i és probable que aquest documental ho demostri millor que ningú. Life, Animated explica la història d’un nen autista que aconsegueix reintegrar-se al món comunicant-se amb el llenguatge propi que crea a partir de les pel·lícules de dibuixos de la Disney que mira una vegada rere l’altra. Un relat de superació que segur que val la pena conèixer.



Tota la programació de l'Americana, el Festival de Cinema Independent Nord-americà, aquí.

Fotografia de portada: Americana Film Fest
Text: Martí Aragonès
Correcció: XX