21 d’oct. 2015

LEM 2015: EN CLAU LOCAL

Sigui perquè hi hagi hagut garrotada pressupostària, perquè s'hagin fet les coses de pressa i corrents (consti que la única base per a sospitar això és la ¿suïcida? tardança en donar a conèixer la programació, desvetllada amb prou feines ara fa una setmana i presentada amb dues nits d'actuacions), o per tot plegat, aquest 2015 el cartell del LEM no enlluerna reunint noms com els de Goblin, Zombie Zombie, Radikal Satan, Dwellings and Druss, i la prestigiosa Aida Nadeem -edició del 2014-, o els de (:Zoviet*France), Charles Hayward, Borbetomagus, Candor Chasma, Putan Club, i Puce Mary -edició del 2013-. Ans al contrari: dins la que serà ja la vigèsima edició del festival barceloní de música experimental, el pes mediàtic el portaran clarament els grups i artistes de casa nostra.

Així, el ganxo popular que pugui arriba a tenir el certamen organitzat per Gràcia Territori Sonor (tot i el nom i que els locals del barri siguin clara majoria -La Fontana, Almo2bar, Continental, Soda Bar...-, també es farà ús dels ja recurrents espai Hangar i Casa Almirall) dependrà dels ara reduïts a duo (nova màquina a part) Cabo San Roque -a la foto-; del rock experimental de Blood Quartet (o aliança de Murnau B amb el veterà Mark Cunningham -Mars, Bèstia Ferida-), Triulet, i, més jazz, Alguns Homes Bons; de l'electrònica free de Wunderkammer; de la veterana improvisadora Lali Barrière; i de la foscor sintètica i postpunk de Ciudad Lineal i els valencians i més còsmics Polígono Hindú Astral.

Fins i tot hi haurà cert apropament al punk-pop amb Pentina't Lula (des que els avantguardistes Els Surfing Sirles van formar part del cartell al 2012 que ja tot sembla possible, estilísticament parlant), sense oblidar noms més minoritaris com els d'un inquiet(-ant) Zozobra que cada cop posa més en dubte que la seva proposta sigui spoken word; els collages sonors dels imprevisibles 25 Hombres; i el paisatgisme conceptual de Vaira (amb membres de Tirana i Gúdar)



Aquest focus públic orientat cap als de casa no significa, evidentment, que la qualitat artística estigui coixa pel que fa a la part internacional de la programació, on trobem a Das Synthetische Mischgewebe amb el seu arsenal d'artilugis i objectes; els poliedres bateria-guitarrers de Vialka; la combinació d'electrònica i baix de Kasper T. Toeplitz; el joc de clarinets de The International Nothing; i la eixordadora contundència noise d'uns Bruital Orgasme que ens faran fer caquones a sobre. M'he deixat a Simon Balestrazzi perquè és presentat amb l'eufemisme d'artista sonor, i aquesta etiqueta sempre m'ha fet vessa. Podeu consultar el programa complet i detallat aquí.



No faltaran els ja tradicionals migdies multisensorials Àgape (no hi ha notícia, per contra, les vetllades músico-poètiques, però hi haurà una lectura col·lectiva de l'immens “Moby Dick” de Melville) dins un LEM que torna a les seves essències longitudinals, donat que, després d'allargar l'any passat la seva durada des de principis d'octubre fins a mitjans de desembre, aquesta vegada concentren novament tota la seva programació en dues setmanes (del 21 al 31 d'octubre). Així doncs, se'ns acumulen les cites musicals abans de la castanyada.

Fotografia de portada: Hoy es Arte
Text: Arnau Espinach
Correcció: XX