16 de febr. 2015

BREAKDOWN PRESS (per SERGI PUYOL)


No és cap secret que el mètode d'impressió en risografia ha esdevingut una nova tendència dintre del món del còmic underground. En els últims anys han sortit diversos estudis amb el seu propi segell o editorial. Alguns d'ells ofereixen serveis d’impressió en risografia i enquadernació, i a la vegada publiquen el seu propi catàleg. Bé, el cas és que moltes petites editorials estan editant en aquesta tècnica perquè ofereix un resultat molt bonic a preus més assequibles que amb qualsevol altre mètode d’impressió en paper. Alguns exemples d'aquí serien Medalariso (que són la gent de Fatbottom aliats amb l'Irkus Zerberio), Do the Print o Lentejas Press. Com us podeu imaginar hi ha encara molts més exemples de fora, com Hato Press (Londres), Victory Press (Londres), Papier Machine de l’increïble Alexis Beauclair (França), Risotto Studio (Glasgow). I avui us volia introduir breument el cas de l'editorial de Londres Breakdown Press.

Com ells mateixos diuen al seu web, són quatre nois que es dediquen a publicar els millors còmics d'ara i d'abans. En el seu cas no ofereixen serveis d'impressió al públic però pel que veig fan servir la riso com a mètode principal d'impressió. Haig de dir que fins fa poc pensava que ells imprimien la majoria de les seves publicacions amb la seva pròpia màquina, però llegint una mica sobre ells ja he pogut veure que la majoria els imprimeixen a Victory Press.

L'editorial va començar el 2012 estrenant-se amb el primer volum d'una petita antologia de còmic experimental i intimista de Joe Kessler. Sembla que els de Breakdown Press eren amics o coneguts de Kessler i consideraven que tant ell com altres autors no estaven rebent la consideració que es mereixien. Més tard Joe Kessler també ha entrat a formar part de l'editorial tot i que crec que des del principi s'ha dedicat a la part de producció i disseny d'alguns dels seus llibres.





Convé destacar del seu catàleg que fa mig any van publicar Flowering Harbour del gran Seeichi Hayashi, un còmic curtet que va escriure i dibuixar als anys 60. La primera edició ja està esgotada i no m’estranya, perquè és una autèntica preciositat. Per a qui no conegui l'autor, es tracta d'un dibuixant de còmic japonès avanguardista amb històries introspectives, de sensacions i tristesa. Als anys 70 ho va petar al Japó amb Elegía roja (aquí editat per Ponent Mon el 2008 i ja descatalogat).





Un altre manga que han tret últimament és la recopilació d’històries també antigues (en aquest cas dels anys 50) de Masahiko Matsumoto, un autor fins ara desconegut per mi. The Man Next Door és un llibret molt bonic on cada història està encertadament impresa amb una tinta de riso diferent. Només cal tenir-lo a les mans per adonar-se de la gran feina que està fent l'editorial. I com a dada a tenir molt en compte només cal mencionar que aquests dos mangues són produïts en associació amb Ryan Homblerg, una eminència en el tema del còmic japonès.





Un altre petit còmic que m'he comprat últimament és el primer tom de Generous Bosom de Conor Stechschulte, també imprès amb riso, una mena de thriller amb grans dosis d'erotisme que promet ser una sèrie imprescindible.





Per acabar, també us recomanaria Escape to the Unfinished que són còmics i dibuixos una altra vegada de Joe Kessler. Una altra petita joia, també impresa en riso a diverses tintes, d'edició limitada amb 200 còpies.





Això ha estat una petita mostra, però tenen moltes més publicacions interessants. Així que si us ha agradat tot això, no deixeu de visitar el seu web, i de passar per la llibreria Fatbottom a comprar els seus meravellosos còmics. A més, per si tot això fos poc, també estan muntant el seu propi festival de còmics a Londres, el Safari Festival, on conviden altres editorials i artistes similars al que ells publiquen per donar-los a conèixer i passar-ho bé. Qui sap si aquest any faig una escapadeta cap allà…

Sergi Puyol (Dissenyador gràfic, dibuixant de còmics i membre dels grups Son Bou i Viva Ben-Hur).

Fotografia de portada: Eduard Montoya
Interiors: Web de Breakdown Press
Text: Sergi Puyol
Correcció: Montse V.