24 de jul. 2014

L'ACOMODADOR #59 · PRIMERS TÍTOLS PER AL FESTIVAL DE SITGES 2014


Traslladar-se a la tardor en aquesta època de l'any, quan tothom ja està fent el seu particular compte enrere per marxar de vacances d'estiu, potser no és el més adequat. Ara bé, si el causant és precisament una de les principals motivacions amb què ens trobarem quan tornem a la vida rutinària d'aquí a un parell de mesos, el flash-forward momentani no resulta tan greu. Parlem del Festival de Sitges, que aquest any celebra la seva 47a edició del 3 al 12 d'octubre i ja ha presentat un primer tast del menú que els més cinèfils podran trobar a la seva atapeïda graella. I, un cop més, les expectatives han començat d'allò més fortes.

Els primers noms tornen a combinar els “habituals” de Sitges amb noves promeses del cinema independent, com sempre amb la temàtica fantàstica i de terror com a eix central –que no únic–. Aquest és un petit recull d'aquells títols que cal tenir apuntats ja a la llista de preferències del Festival de Sitges 2014:

Cold in July (Jim Mickle, 2014)

L'escena independent nord-americana sol ser rica en thrillers obscurs i introspectius, i tot apunta que l'última perla serà Cold in July. La història explica el tens estira-i-arronsa que mantenen un pare de família i un excriminal, que veuran com les seves vides canvien i trontollen, i fins i tot descobriran que són capaços de coses que fins ara desconeixien. El film està protagonitzat per Michael C. Hall, que reapareix després del lamentable final de Dexter, i l'imponent Sam Shepard, als quals s'afegeix Don Johnson. Apunteu-la amb retolador indeleble.



The Guest (Adam Wingard, 2014)

Més thriller, però aquest cop de caràcter més psicològic i portat per un dels considerats nens prodigi del gènere de terror. A poc més de 30 anys, Adam Wingard presenta ja el seu vuitè llargmetratge i ve precedit de l'èxit que va tenir Tú eres el siguiente (2011) i la seva participació en films corals com V/H/S (2012) o The ABCs of Death (2012). En aquest cas, The Guest s'allunya del terror sanguinari per donar pas a la intriga, amb la història d'un soldat que torna de la guerra amb moltes ferides encara per tancar.



One on One (Kim Ki-duk, 2014)

El de Kim Ki-duk és un d'aquells noms irremeiablement lligats al Festival de Sitges, per tant, no hi podia faltar amb la seva nova producció, One on One, que gira al voltant del segrest d'una nena i la persecució dels culpables. Sembla un gir cap al gènere policíac i criminal per part del director sud-coreà, que últimament ens tenia acostumats a pel·lícules força més personals, polèmiques i no sempre fàcils de digerir. En tot cas, Sitges sempre és una ocasió idònia per poder veure el seu cinema, ja que després rarament arriba a les sales comercials.



Maps to the Stars (David Cronenberg, 2014)

Després de presentar-hi la controvertida Cosmopolis (2012), David Cronenberg torna a escollir Sitges per mostrar per primer cop el seu nou film abans que es distribueixi a tot el país. Maps to the Stars, que ja va passar per Canes amb reaccions de tota mena i premi per a Julianne Moore, fa un retrat pervers de la decadència de Hollywood i l'obsessió per la popularitat que envolta tot aquell món. A Moore l'acompanyen Mia Wasikowska, John Cusack i Robert Pattinson, que Cronenberg sembla definitivament convençut a deslligar dels vampirs idiotes de la saga Crepúsculo. Sembla que tornarà a generar de tot menys indiferència.



[REC]4: Apocalipsis (Jaume Balagueró, 2014)

La saga de terror més famosa del cinema espanyol havia d'acabar allà on va començar. Fa set anys, Jaume Balagueró i Paco Plaza sorprenien el públic de Sitges amb una arriscada proposta en forma de fals documental de terror, i ara el primer hi torna per inaugurar l'edició d'enguany amb l'esperat desenllaç d'aquesta història d'infectats, que explorarà els orígens i causes de tot plegat. La saga ha estat irregular, no ens enganyem, però amb l'ambient de Sitges, aquesta pel·lícula serà una estona de diversió garantida.



Aquí podeu trobar la resta de pel·lícules ja anunciades pel Festival de Sitges 2014.

Fotografia de portada: Festival de Sitges
Text: Martí Aragonès
Correcció: Marta C.