6 de febr. 2014

L'ACOMODADOR #48 · NEIX EL FESTIVAL AMERICANA


Acabem de passar aquella època de l'any on qualsevol cinèfil, fins i tot el més calorós, desitjaria haver estat patint una mica més de fred del que ja fa aquí, tot caminant entre la neu pel bell mig d'Utah, als Estats Units. I és que s'acaba de clausurar el Festival de Sundance, el bressol del cinema independent nord-americà i un indicador més que fiable d'una part d'allò més destacat que ens arribarà als cinemes durant els propers mesos. Però com que Utah queda un pèl lluny, el millor és poder-ne tenir un petit tast a la ciutat de Barcelona. Això és el que van pensar els creadors de l'Americana, el Festival de Cinema Independent Nord-Americà de Barcelona, que se celebrarà del 13 al 16 de febrer als Cinemes Girona de Barcelona.

Què hi podrem trobar? Doncs una desena de pel·lícules que han passat no només per Sundance, sinó també pels festivals independents nord-americans d'Austin o Tribeca. I és que a vegades els ianquis saben escapar de les grans superproduccions i buscar una altra mirada molt més minoritària al seu cinema. Aquestes són les propostes més atractives del Festival Americana:

Short Term 12 (Destin Cretton, 2013)

Ha estat una de les pel·lícules més aclamades de 2013 en l'àmbit independent, i s'ha emportat una vintena de premis a festivals nord-americans i europeus, entre ells els del jurat i el públic al Festival South by Southwest d'Austin. El relat està protagonitzat per una jove supervisora d'un centre d'acollida per a adolescents que també ha de lluitar per un trauma d'infància i troba en una de les internes una gran aliada. Està basada en el curt homònim del mateix director, Destin Cretton.



The Kings of Summer (Jordan Vogt-Roberts, 2013)

La sessió inaugural del festival anirà a càrrec per aquesta revisió actual del drama adolescent melancòlic, on el debutant Jordan Vogt-Roberts explica la història de tres nois que decideixen construir-se una casa al bosc per fugir d'un destí que sembla preestablert i també de la protecció dels seus pares. Va comptar amb l'aprovació generalitzada de la crítica al Festival de Sundance de l'any passat.



Ain't Them Bodies Saints (David Lowery, 2013)

Una d'aquelles pel·lícules que l'any passat va fer una autèntica gira mundial per festivals de tot el món. Des de Sundance, on va guanyar a Millor Fotografia, fins al mateix Cannes, la pel·lícula de David Lowery ha sorprès per la narrativa íntima i pausada d'aquesta història ambientada als anys setanta, on un fugitiu escapa de la presó i creua Texas per reunir-se amb la seva dona. Els dos protagonistes augmenten clarament el nivell del film: Casey Affleck i Rooney Mara.



In a World... (Lake Bell, 2013)

Si soleu veure tràilers en versió original, identificareu el títol d'aquesta pel·lícula com la frase amb què comença la gran majoria d'ells. Partint d'aquesta premissa, Lake Bell escriu, protagonitza i dirigeix aquesta comèdia centrada en el món del doblatge a Estats Units, que sempre queda a l'ombra dels actors. El film, que suposa el debut de Lake Bell darrere la càmera, es va emportar el premi a Millor Guió a Sundance 2013, així que poca broma.



Upstream Color (Shane Carruth, 2013)

Diuen que si amb Primer (2004), òpera prima de Shane Carruth, ja ens va quedar cara de no haver entès res, amb Upstream Color la cosa no és que millori gaire. Amb el Gran Premi del Jurat a Sundance 2013 i el Premi a Millor Director revelació a Sitges 2013 sota el braç, aquest drama romàntic combina realitat i il·lusió per mesclar la vida de dos protagonistes en una estranya relació amorosa tan desconcertant com suggeridora. Una creació integral de Carruth, que escriu, fotografia, compon la música, dirigeix i protagonitza la pel·lícula. Tota una experiència per descobrir.



Tota la programació de l'Americana, el Festival de Cinema Independent Nord-americà, aquí.



Fotografia de portada: Festival Americana
Text: Martí Aragonès
Correcció: Joanaina Font