19 de febr. 2014

AMAZON RECLAMA LA SEVA PART DEL PASTÍS



El 2013 va ser l’any de Netflix. House of Cards i, sobretot, Orange is the New Black van situar la plataforma digital al capdavant de la creació televisiva. No només van aconseguir cridar l’atenció de públic i crítica, sinó que a més van aconseguir encunyar el concepte binge watching (veure les temporades de les sèries d’una tirada, fent una marató de capítols), una opció que Netflix facilita, ja que puja tots els episodis de cop. Sembla que els èxits de la plataforma han generat enveges en un altre gegant del món online com és Amazon, que, si bé és cert que l’any passat ja va llançar vàries produccions pròpies, fins ara no havia donat un pas important en l’atractiu món de les sèries.

Amazon va fer el seu primer intent per entrar en el joc a l’abril del 2013, amb un procés força original. Va pujar a la seva xarxa 10 pilots i d’aquests en va triar dos per produir tota la sèrie. Es tractava, suposadament, dels pilots que més acceptació havien tingut entre els usuaris prèmium de la plataforma de comerç online. Els guanyadors van ser Betas i Alpha House, dues produccions de les quals no haureu sentit gaire a parlar, ja que han passat sense pena ni glòria. Per la segona fornada, Amazon ha intentat prendre nota dels seus errors passats i ha presentat una desena més de pilots, cinc d'infantils, amb una estètica més professional i amb una llarga llista de noms coneguts que donen un toc de glamur i qualitat. Sembla que, de moment, aquest cop han encertat i per començar ja han cridat l’atenció dels crítics. Ara només falta conquistar el públic i que aquest esculli els seus episodis preferits perquè Amazon desenvolupi una temporada sencera.

 

És a l’apartat de comèdia on sembla l’han encertat de ple amb tres propostes atrevides i bastant singulars. La primera és Transparent, d’un tall indie molt marcat. La seva creadora Jill Soloway, que va ser part de l’equip de Six Feet Under i United States of Tara, sembla que té agafat el truc a les històries de famílies disfuncionals i en aquesta ocasió torna a radiografiar les intimitats d’un pare i els seus tres fills, els quals no saben que estan a punt de descobrir un secret del seu progenitor que impactarà directament en les seves vides. A banda de la creadora, compta amb tres noms més bastant populars en el món audiovisual independent: Gaby Hoffman, ressorgida d’un passat d’actriu infantil gràcies a Girls, Jay Duplass, vist en diverses pel·lícules mumblercore, i Jeffrey Tambor, conegut per haver sigut el pare d’una altra saga televisiva, la família Bluth d’Arrested Development.

The Rebels és, de les tres comèdies, la que està passant més desapercebuda, potser perquè els seu argument s’assembla massa al de pel·lícules com Una mujer en la liga o Un Domingo Cualquiera. La premissa és la següent: una exanimadora es converteix en l’única propietària d’un equip de futbol americà després que el seu marit mori. No és precisament un inici estimulant.

La proposta més arriscada de totes tres és sens dubte Mozart in the Jungle, una comèdia centrada en el món de la música clàssica a Nova York que compta amb un repartiment ple de noms solvents com Gael García Bernal, Malcom McDowell o Saffron Burrows. El protagonisme, però, és per una desconeguda, Lola Kirke, germana a la vida real de Jemima Kirke, la Jessa de Girls. Ella dóna vida a Hailey, una oboista que lluita per fer-se un lloc al panorama musical de Nova York i que intentarà buscar una oportunitat a la simfònica de la ciutat, que viu un moment convuls a causa del canvi de director. McDowell dóna vida al mestre destituït i García Bernal al seu extravagant substitut, un jove talent idolatrat pel seu exotisme. Aquesta història, que podria semblar un pastís sentimental, busca en realitat un toc més intel·lectual i innovador, dos adjectius que defineixen perfectament els seus creadors, Roman Coppola i Jason Schwartzman. A l’espera que els espectadors donin el seu veredicte, nosaltres apostem amb força tant per aquesta última com per Transparent i resem perquè Amazon ens alimenti amb més capítols, ja que un sol pilot ens ha deixat amb gana.  

Fotografia de portada: Amazon 
Text: Alejandra Palés 
Correcció: Joanaina Font