26 de juny 2013

'THE FALL', GILLIAN ANDERSON RECUPERA EL PROTAGONISME



Va ser una de las cares de la televisió dels noranta i des de llavors no ha deixat de treballar per guanyar-se el respecte dels espectadors i els crítics. Gillian Anderson, l'actriu que es va fer famosa pel paper de Dana Scully, torna a primer línia de la televisió amb The Fall i un rol protagonista després d'interpretar múltiples secundaris.

Anderson ha fet nombrosos esforços per allunyar-se del paper que li va donar la fama i demostrar que és una actriu versàtil. Des que va finalitzar The X Files, no ha perdut cap ocasió de reivindicar-se i ho ha fet amb èxit, participant en projectes principalment britànics, com les mini sèries Great Expectations o The Crimson Petal and The White. Continuant amb la seva progressió interpretativa, aquest any s’ha fet gairebé omnipresent gràcies a Hannibal, la nova volta de clau del famós assassí caníbal i, sobretot, a The Fall, una sèrie policíaca que la situa vagament en l’òrbita del seu personatge més cèlebre i que li permet un nou registre.

A The Fall, drama creat per Allan Cubitt que es pot veure a la britànica BBC Two i la irlandesa RTÉ One, Anderson interpreta una superintendent de la policia anglesa que viatja a Belfast per agafar les regnes de la investigació no resolta de la mort d’una jove arquitecta. La gran pregunta que sol rodejar aquest tipus de produccions –“Qui és l’assassí?”– no és el pal de paller de la sèrie. Des del primer minut sabem qui és, per on és mou i com prepara el seu següent assassinat. La investigadora i el criminal, un home casat i pare de dos fills que treballa com a conseller de dol, comparteixen protagonisme a part iguals, fet que permet tenir un coneixement una mica més global del que succeeix a la tèrbola ficció de Belfast.

Amb aquest punt de partida, allunyat de les convencions dels procedimentals policíacs, el drama té com a interessos aspectes molt més introspectius. La motivació de l’assassí, la resolució del trencaclosques que l’espectador coneix anticipadament o la convivència diària amb el “mal” són només algunes de les qüestions que Cubitt llança a l'espectador.

Qui busqui acció trepidant i ràpida haurà de practicar el difícil art de la paciència. The Fall no té pressa per explicar-nos què passa, es pren el seu temps perquè entrem a la història de forma lenta, però segura. Aquesta lentitud provoca un augment de l’angoixa de l’espectador que es va familiaritzant amb l’assassí Paul Spector (Jamie Dornan) i la seva inquietant i ambivalent doble vida.

A banda de la trama, un dels aspectes que més han interessat de la sèrie és la forma en la qual es presenta en pantalla Irlanda del Nord, desvinculant-la, per alleugeriment dels seus habitants, del terrorisme. En un article publicat a The Guardian es fa un repàs de la presència que ha tingut la zona a la televisió anglesa i posa la producció com un exemple d’una nova tendència en la qual l’ombra del conflicte és present, però no protagonista per ella mateixa.

Amb la seva primera temporada, de cinc capítols, The Fall s’ha consolidat com una de les propostes amb més projecció de BBC Two, fet que s’ha vist reflectit en l’audiència del capítol final de la sèrie, la més alta de la cadena en la darrera dècada.
 Fotografia de portada: BBC Two 
Text: Alejandra Palés 
Correcció:Joanaina Font