15 de maig 2013

PRIMAVERA SOUND 2013: PROGRAMACIÓ PARAL·LELA (GRATUÏTA I DE 'PAGANINI')


Mica en mica, el Primavera Sound va deixant de ser només un (gran) festival gran per convertir-se quasi bé en una celebració musical estacional: quan es va mudar al Fòrum -2005-, es van afegir concerts el diumenge a la sala gran d'Apolo per fer el cap de setmana més complet; un any després, el 2006, hi havia concerts de dilluns a diumenge per fer "la setmana Primavera"; i fa dos anys, el 2011, es feien concerts des de principis de maig, que alimentaven la concepció del cinquè mes de l'any com a "mes Primavera". Aquest any, directament, el festival ja ha començat abans que ens adonéssim que s'apropaven les dates de la celebració.

Sí, sí, aquí, com et despistis, ja fas tard, així que anem per feina. Primer amb la programació gratuïta: aquesta setmana encara hi ha haurà els quatre darrers concerts del Primavera als Bars, cicle d'actuacions, com el propi nom desvetlla, a bars de Barcelona que es va iniciar el 24 d'abril. Encara esteu a temps, doncs, de veure els garatgers italians Go!Zilla, el rock un punt còsmic i tropical de PacoSan, el folk auster de Diego Hdez, el pop-rock d'Arconada, i la barreja d'aquests dos últims estils per part de Gentle Music Men i Eliah Smith.

Coincidint en dia (divendres i dissabte) i hora (20 h), i dins la col·laboració festivalera entre el Primavera i l'In-Edit, als cinemes Maldà es projectaran l'exitòs i premiat documental sobre Rodriguez Searching for sugar man, i Sound City, cinta dirigida per Dave Grohl (Foo Fighters; Nirvana) sobre els estudis de gravació californians amb el mateix nom que el títol del treball. Per a diumenge quedaran How to act bad, que copsa dos anys a la vida del cantautor Adam Green, i Petey & Ginger, que en realitat és un documental sobre la crisi econòmica coprotagonitzat per un músic, Petey Dammit (guitarrista dels Thee Oh Sees).

Recordeu que Rodriguez, Adam Green i els Thee Oh Sees tocaran al Fòrum.



Precisament, al gran espai cimentat del Besós és on tindrà lloc dimecres 22 la Jornada Inaugural del que seria el nucli dur del festival (de dijous 23 a dissabte 25) amb els concerts de Delorean, que presentarà les cançons del seu encara inèdit nou disc; el joveníssim -14 i 18 anys- duo punk estatunidenc The Bots; el pop reverberat de Guards (grup del germà de la cantant de Cults); el garatge dels ben coneguts en aquesta casa -"Gent Normal", em refereixo- Aliment; i els indie-rockers britànics The Vaccines, presents al darrer, sembla que en tots els sentits, Primavera Club Barcelona.

Ja durant les mencionades jornades centrals, s'iniciarà el Primavera al Parc a l'ídem de la Ciutadella. D'entre els grups que, juntament amb el públic, hauran de dissimular les seves ulleres facials amb ulleres de sol (les actuacions són a primera hora de la tarda), destaca la presència de Blue Willa -a la foto- i el seu rock tèrbol i tumultuós, que ha comptat amb la producció discogràfica de Carla Bozulich; Fighter Pillow, nou grup local de rock noranter amb components de Las Ruinas, Me & The Bees i Èric Fuentes (ell mateix, és clar); l'elegància garatgera de Mac DeMarco, que va deixar una molt bona impressió al PClub'12; el quartet de Madrid Violeta Vil, amb el seu nocturn i sensual pop electrònic; i el post-punk fosc de Merchandise. També s'hi podrà veure The Babies (grup paral·lel -i de semblants coordenades- de la guitarrista de Vivian Girls), les composicions lo-fi de Sean Nicholas Savage, Univers, Bored Spies, King Tuff, Cayucas, Honeybird & the birdies, Foxhound, l'electrònica de Dapuntobeat, els rocanrolers Perrosky, Autumn Comets i, per als més petits, el "Minimúsica", amb Candela y Los Supremos (popers amb nena cantant) i el conjunt amb -alguns- instruments de joguina Orchestra Fireluche.



Qui no vegi concerts del Primavera Sound serà perquè no voldrà.

Finalment, dimarts 21 s'inaugurarà a La Virreina l'exposició This is not a love song, sobre la relació entre l'avantguarda artística i la música pop-rock durant els darrers cinquanta anys, amb un concert de Seward acompanyat per les creacions audiovisuals de Cráter Collective.

I encara queda per anunciar (ho faran aquesta setmana) la programació Red Bull Tour Bus, que l'any passat es situava a l'entrada -exterior- del Fòrum, i oferia un parell o tres d'actuacions a mitja tarda durant les jornades centrals. Però siguem insaciables, i queixem-nos: aquest any ja no hi ha concerts de tarda, de dilluns a dimecres de la setmana principal, al Fantástico Club.

Pel que fa a la programació paral·lela de pagament, Primavera als Clubs ocuparà les dues sales d'Apolo de dilluns 20 a dimecres 22, i diumenge 26 (aquest dia, juntament amb la sala BARTS). Diversos dels seus noms (Spectrum, Come, Godflesh, The Orchids, Deerhunter, l'exEric's Trip Julie Doiron, Sr. Chinarro, John Talabot) podrien actuar tranquil·lament en algun dels escenaris del Fòrum de més aforament. Tanmateix, serà una bona oportunitat de gaudir de propostes interessants com la foscor experimental de The Haxan Cloak, el tecno suaument industrial de Vactor (amb Arnau Sala -Les Aus- com a 50% del grup), el kraut electrònic i analògic de Jupiter Lion, el rock progressiu i psicodèlic dels japonesos Bo Ningen, la música disco de Poolside, i el metal dels locals Foscor. Veronica Falls, Parquet Courts, Allah-Las, Merchandise de nou, The 2 Bears, Miquel Serra, Cheatahs, Fuka Lata, Plum, Twilite, 107 Faunos, i el DJ set de Felix & Al (Hot Chip) completen aquest apartat del festival.



Fotografia de portada: Angelica Gallorini
Text: Arnau Espinach
Correcció: Joanaina Font