2 de maig 2013

L'ACOMODADOR #31 · DOCSBARCELONA 2013


Definitivament, Barcelona s'està convertint en una ciutat de referència en quant a festivals de cinema. I això ens encanta, no només perquè enriqueix enormement l'oferta cultural de la ciutat, sinó perquè ens permet veure produccions de tota mena que mai haurien arribat a les sales comercials. Si fa escassament un mes parlàvem de la consolidació del D'A, el Festival Internacional de Cinema d'Autor de Barcelona, ara arriba el torn de DocsBarcelona, que aquest any assoleix ja la setzena edició. El Festival Internacional de Cine Documental, que es celebra del 29 de maig al 2 de juny, ha presentat la programació d'aquest any, que inclou un total de 38 títols, a més de classes magistrals i debats sobre el gènere.

La programació del DocsBarcelona torna a destacar per la seva gran varietat de formats i temes, alguns  més candents que mai, i està repartida en quatre seccions: Oficial, Nous Talents, Xtra i Kids&Teens.

El festival s'inaugura amb Approved for Adoption (Laurent Boileau i Jung Henin, 2012), una crua història sobre un nen coreà que és adoptat per una família belga. El documental està basat en el còmic Piel color miel (Rossell Còmics, 2008), escrit pel propi protagonista, i combina l'animació amb imatge real i també imatges d'arxiu. Una obra completament diferent és l'encarregada de tancar el DocsBarcelona: North of the Sun (Inge Wegge, 2012), que explica la història de dos joves surfistes a la recerca de les millors onades del món en una remota illa noruega, tocant el continent àrtic.



A la secció Oficial, destaquen títols com Fallen City (Zhao Qi, 2012), un colpidor document sobre el terratrèmol de Sichuan, a la Xina, i com els afectats van viure aquest brutal trauma al mateix temps que s'esforçaven per reconstruir les ciutats. També caldrà estar atents a The Act of Killing (Joshua Oppenheimer, 2012), sobre els responsables de centenars de milers de morts a Indonèsia que, lluny d'estar penedits, es recreen en els seus actes, i també de Google i el Cervell Mundial (Ben Lewis, 2012), que explica el projecte Google Books, en què la multinacional pretén crear una gran biblioteca mundial.



La secció Xtra recull documentals de gran qualitat, però fora de competició. Un bon exemple és Hunting Corruption. The Network (Hege Dehli, 2011), que presenta una organització que es dedica a lluitar contra la corrupció empresarial i que pateix unes terribles conseqüències per aquesta pràctica. Un altre cas a subratllar és el de Bananas! (Frederik Gertten, 2009), que denuncia l'ús de pesticides d'una multinacional nord-americana en una plantació de plàtans a Nicaragua; la reacció de la companyia va ser tan ferotge, que va generar Big Boys Gone Bananas! (Frederik Gertten, 2011), on el director explica els atacs legals i psicològics que va patir.



Les noves generacions de documentalistes tenen el seu espai a la secció Nous Talents. En un xip multicolor. La vida de Neil Harbisson (Roger Soldevila, Isaac Martínez, Josep Parés, 2011) explica el cas del primer ciborg humà, un home que només hi veu en blanc i negre i que porta un dispositiu el cap per “sentir” els colors, cosa que el porta a percebre coses que nosaltres no podem. També crida l'atenció El Salvavidas (Maite Alberdi, 2012), sobre un socorrista que mai entra a l'aigua per efectuar un salvament.



La secció Kids&Teens està dirigida exclusivament al públic infantil i juvenil, i presenta títols tan emocionants com China Blue (Micha X. Peled, 2005), que segueix la vida d'una nena xinesa que abandona el seu poble per anar a treballar a una fàbrica tèxtil a la ciutat. D'altra banda, Pura Vida (Pablo Iraburu i Migueltxo Molina, 2012) explica la increïble història del rescat d'un alpinista a l'Himàlaia, en què persones de diferents llocs del món van col·laborar per dur-lo a terme amb èxit.



Dins del festival, també destaca la jornada InterDocsBarcelona, dedicada al documental interactiu. Durant tot el dia, diverses ponències, projeccions i debats tractaran aquest nou gènere documental, sorgit gràcies a totes les possibilitats que ofereixen les noves tecnologies.

El CCCB centrarà la gran majoria de projeccions del DocsBarcelona, però també hi haurà sessions als cinemes Aribau Club, Multicines Aribau i Renoir Floridablanca, a la Filmoteca de Catalunya, a l'auditori de la Pedrera i a les biblioteques Vilapicina, Torre Llobeta i Agustí Centelles.

Aquí teniu la programació completa del DocsBarcelona 2013.

Fotografia de portada: DocsBarcelona
Text: Martí Aragonès
Correcció: Joanaina Font