5 d’abr. 2013

L'ACOMODADOR #29 · CARTELL DE LUXE PEL FESTIVAL D'A 2013


El Festival de Cinema d'Autor de Barcelona, ja conegut com D'A, arriba a la tercera edició consolidant-se com un certamen molt significatiu dins l'àmbit cinematogràfic més independent, i ja és una de les grans cites culturals de la ciutat de Barcelona. Durant una setmana, del 25 d'abril al 2 de maig, el D'A 2013 projectarà al CCCB, la Filmoteca de Catalunya i els cinemes Aribau Club les pel·lícules d'alguns dels noms més importants de l'anomenat cinema d'autor, aquell que no acostuma a arribar a les sales comercials. Una oportunitat immillorable, doncs, per evadir-se de Hollywoods i demés, i trobar quelcom diferent i personal. Un festival, per sobre de tot, necessari.

El cartell del D'A 2013 el conformen més de 60 títols internacionals, repartits en un total de sis seccions. L'encarregada d'inaugurar el festival serà Tango Libre (Frédéric Fonteyne, 2012), un drama belga que barreja dos conceptes tan diferents com la presó i el tango, i que compta amb la presència del català Sergi López entre el repartiment. La clausura anirà a càrrec de la producció catalana La Plaga (Neus Ballús, 2013), una obra que barreja documental i ficció per parlar dels efectes de la crisi a l'extraradi de la ciutat de Barcelona, amb uns protagonistes anònims molt especials.



La secció Direccions és la que presenta els cineastes amb més renom del festival. Així doncs, trobem Michel Gondry, amb The We and The I (2012), i Abbas Kiarostami, amb Like Someone in Love (2012), –ja havíem parlat d'ambdues arran de l'Atlántida Film Fest–, a més del britànic Michael Winterbottom, que presenta Everyday (2012). L'altra gran atracció de la secció és Frances Ha (2012), del destacat director independent nord-americà Noah Baumbach. Noms relativament més comercials, però que donen prestigi al festival.



Els directors emergents i amb més futur s'engloben en la secció Talents, on hi destaquen dos títols que van brillar al Festival de Sundance 2012: el drama Simon Killer (Antonio Campos, 2012) i el documental El Impostor (Bart Layton, 2012). També pinten d'allò més bé el thriller Wasteland (Rowan Athale, 2012), al més pur estil Guy Ritchie, i Children of Sarajevo (Ayda Begic, 2012), que repassa la vida de dos orfes per la guerra dels balcans. Cal estar atents als directors d'aquesta secció, perquè segurament en sentirem a parlar ben aviat.



Film Diaries és la secció que recull històries caracteritzades per la primera persona, per acostar-se a vivències íntimes i punts de vista molt singulars. Tiny Furniture (2010) és un dels títols que hi destaquen, per ser dirigida, escrita i protagonitzada per Lena Dunham, qui fa dos anys era desconeguda, però ja feia enginyoses autobiografies com aquesta. D'altra banda, Mapa (Leon Siminiani, 2012) explica la història d'aquest director espanyol, el qual relata els fets que van canviar la seva vida. La inclassificable Mi Loco Erasmus (Carlo Padial, 2012) tampoc hi falta.



Les històries més extremes i inhòspites les trobem a Realitats, on es presenta, per exemple, un dels primers films ambientats al Fukushima posterior a la catàstrofe nuclear: The Land of Hope (Sion Sono, 2012). La crua història d'un viatge en pastera des d'Àfrica a La Pirogue (Moussa Touré, 2012) o les vides oblidades dels habitants d'una remota illa canadenca a Fogo (Yulene Olaizola, 2012) són altres perles que ens té amagada aquesta secció del D'A 2013.



El talent de casa tampoc pot faltar al D'A 2013, concretament a la secció Autoria Catalana. Et Dec Una Nit de Divendres (2013) és el debut de Dimas Rodríguez, una comèdia romàntica adaptada al PopArb, amb banda sonora de Refree, i Jordi Andújar i Aina Clotet com a protagonistes. Otel·lo (Al-Rahmound Font, 2013) és una de les altres cintes destacades, amb una arriscada i molt personal adaptació del relat shakespearià, mentre que el curt Paradise (2012) ens mostrarà un dels primers treballs de Marçal Forés, director de la recent Animals (2012).



Finalment, el Festival de Cinema d'Autor de Barcelona dedica aquest any una retrospectiva al cinema romanès dels últims deu anys, una dècada en què aquest país de l'est d'Europa ha emergit com a potència cinematogràfica. La brutal 4 Meses, 3 Semanas y 2 Días (Christian Mungiu, 2007) i el drama La Muerte del Señor Lazarescu (Cristi Puiu, 2005), combinats amb intel·ligents comèdies com California Dreamin' (Cristian Nemescu, 2007) evidencien la riquesa dels directors romanesos actuals.

Tota la programació del Festival de Cinema d'Autor de Barcelona, D'A 2013, aquí.

Fotografia de portada: cinemadautor.cat
Text: Martí Aragonès
Correcció: Marta C.

1 comentari:

Alejandra Palés ha dit...

Moltes ganes de veure Frances Ha, espero aconseguir entrades! Tiny Furniture s'ha de veure, encara que sigui per saber qui és i d'on ve Lena Dunham.