24 de gen. 2013

L'ACOMODADOR #24 · UN PETIT TAST DE SUNDANCE 2013


El Festival de Sundance torna a obrir l'any cinematogràfic obrint-nos les portes a la millor selecció de cinema independent que anirà arribant, amb més o menys celeritat, a les sales de cinema de tot el món durant els propers mesos. Com que aquest any, incomprensiblement, tampoc ens ha caigut cap acreditació, ens conformem amb un petit tast del que s'hi està veient, tot i que això provoqui certa enveja per no poder-hi ser. D'acord, molta enveja. El Festival de Sundance va començar el passat 17 de gener i acabarà aquest diumenge 27. Com sempre, amb la muntanyenca ciutat de Park City, a l'estat d'Utah, com a escenari.

Ain't Them Body Saints (David Lowery, 2013)

Diuen els crítics desplaçats al festival que aquest és l'any en què es començarà a parlar de David Lowery com un dels directors emergents del cinema independent nord-americà. I ho serà amb Ain't Them Body Saints, una pel·lícula que presenta una espècie de Bonnie i Clyde del segle XXI, amb una parella de fugitius que intenten creuar l'estat de Texas per escapar de la justícia i trobar la seva salvació. Dos noms de nivell, com el sempre intrigant Casey Affleck i la contundent Rooney Mara, són els protagonistes d'aquest drama que combina violència i romanticisme, i que aterra amb molta força a Sundance.

Upstream Color (Shane Carruth, 2013)

No sé quanta gent haurà vist Primer (2004), un d'aquells títols independents que quasi han assolit la categoria de pel·lícules de culte gràcies a la seva singularitat i també complexitat a l'hora d'interpretar l'argument. El cas és que el seu director, Shane Carruth, torna nou anys després amb una altra història que promet deixar-nos descol·locats. Upstream Color explica una intensa història d'un home i una dona que entren en una espècie de cicle vital que els portarà a intentar refer peces trencades de les seves respectives vides. Rebuscat, eh? El cas és que el tràiler ja entreveu el trencaclosques i la narració fragmentada que tindrem davant, i entren ganes d'intentar resoldre-ho. Upstream Color està escrita, dirigida, fotografiada i fins i tot interpretada pel propi Shane Carruth, amb Amy Seimetz com a actriu protagonista.



Kill Your Darlings (John Krokidas, 2013)

Sembla que la “generació beat” serà un dels centres d'atenció aquest any. A banda de l'estrena, més comercial, d'En el Camino (Walter Salles, 2011), arriba aquesta pel·lícula de caire molt més independent disposada a retratar aquesta fornada d'escriptors i artistes. John Krokidas debuta a la direcció amb aquest relat ambientat a la Nova York dels anys quaranta i que gira al voltant d'un crim a la Universitat de Columbia. Jack Kerouac, Allen Ginsberg i William Borroughs, tres dels poetes més destacats d'aquesta època, són alguns dels personatges que hi prenen part. El repartiment de Kill Your Darlings té noms rellevants com Daniel Radcliffe, Elizabeth Olsen, Jennifer Jason Leigh o Michael C. Hall. Gens malament.

The Spectacular Now (James Ponsoldt, 2013)

Després de l'èxit d'Smashed (2012), la seva anterior pel·lícula, a l'edició del festival de fa un any, James Ponsoldt torna a Sundance amb una comèdia dramàtica sobre l'adolescència. Tothom destaca la delicadesa i sinceritat amb què The Spectacular Now exposa el que ens passa pel cap quan la nostra infància arriba a la seva fi i ens comencem a adonar de les coses. El film ha estat molt ben rebut per la crítica i promet ser un dels títols importants de l'escena independent d'aquest any. Està protagonitzat pels joves Miles Teller i Shailene Woodley, dues de les grans promeses nord-americanes del moment. En sentirem a parlar durant els propers mesos, sens dubte.

Stoker (Park Chan-wook, 2013)

Un dels puntals del cinema asiàtic contemporani també presenta pel·lícula a Sundance aquest any, tot i que precisament ho fa amb el seu primer film de producció nord-americana. Stoker és una història de terror psicològic centrada en una noia menyspreada per la seva mare i que acaba de perdre el seu pare, i que rep la inesperada visita d'un oncle que desconeixia, amb qui comença una tortuosa relació. Tot i la seva “hollywoodització”, Chan-wook promet mantenir-se fidel al seu estil fred i implacable, el mateix que trobem a perles com Sympathy for Mr. Vengeance (2002) o la brillant Oldboy (2003). Mia Wasikowska, Nicole Kidman i Matthew Goode són els protagonistes de la pel·lícula, una de les més esperades aquest any i que s'estrenarà el 9 d'abril.



Cal destacar també que el Festival de Sundance 2013 tancarà amb l'estrena de jOBS (Joshua Michael Stern, 2013), l'esperat biopic d'Steve Jobs, protagonitzat per Ashton Kutcher. La tria de l'actor pot ser discutible pel que fa a qualitat interpretativa, però no hi ha dubte que, quant a l'aspecte, són clavadets.
Aquí podeu trobar la programació sencera del Festival de Sundance 2013.

Fotografia de portada: Sltrib.com
Text: Martí Aragonès
Correcció: Joanaina Font