4 d’oct. 2012

L'ACOMODADOR #17 · SITGES ESTÉN LA CATIFA VERMELLA



La fi del món arriba a Sitges. I lluny de provocar pànic generalitzat i fugides massives, atrau milers de fans del millor cinema fantàstic i de terror per congregar-los en una de les cites més especials i entranyables per a qualsevol amant del setè art. El Festival Internacional de Cinema Fantàstic de Catalunya inicia avui a Sitges la seva 45a edició, carregada un cop més d'importants estrenes de produccions catalanes, títols comercials de renom, la millor collita anual de cinema asiàtic i dosis inacabables de cinema de terror per a tots els gustos. Si us atabala tanta oferta, a Gent Normal us oferim una petita tria del més destacat de les més de 250 produccions que es podran veure a Sitges des d'avui i fins el diumenge 14 d'octubre.

L'encarregada d'inaugurar el festival aquesta nit és El Cuerpo (Oriol Paulo, 2012), un thriller psicològic de producció totalment catalana i amb els veterans José Coronado i Belén Rueda com a protagonistes. Un dels altres títols més esperats de la nostra indústria és El Bosc (Óscar Aibar, 2012), un arriscat film de ciència ficció ambientat a la Guerra Civil espanyola, amb Alex Brendemühl i Maria Molins. El contrapunt el posarà Lo Imposible (J. A. Bayona, 2012), el film catastròfic amb què el director català torna a Sitges, ara amb un aire molt més hollywoodià i amb dues estrelles al repartiment com Ewan McGregor i Naomi Watts.



La presència internacional a la programació destaca pels fills il·lustres. D'una banda, Jennifer Lynch, guanyadora del festival fa quatre anys amb Surveillance (2008), presenta la seva nova pel·lícula Chained, un thriller molt més obscur i violent que el seu anterior film. D'altra banda, arriba Brandon Cronenberg amb la seva Antiviral (2012), de caire més futurista i amb clares reminiscències del seu pare, David Cronenberg, qui també estrenarà a Sitges la seva nova pel·lícula Cosmopolis (2012), un estrany drama psicològic amb Robert Pattison al capdavant.



També hi podrem trobar títols que vénen de causar sensació a grans festivals anteriors, com la guanyadora de Sundance Beasts of the Southern Wild (Benh Zeitlin, 2012), o Compliance (Craig Zobel, 2012), que va aixecar força rebombori entre el públic del mateix festival nord-americà. De Cannes arriba Holy Motors (Leos Carax, 2012), un drama surrealista i d'aspecte força paranoic, mentre que Pietà (Kim Ki-Duk, 2012) aterra tot just dues setmanes després d'emportar-se el Lleó d'Or a Venècia, escenari on també va rebre molt bones crítiques la comèdia negra Sightseers (Ben Wheatley, 2012).



Un any més, la programació de terror comprèn des de propostes més comercials com The Cabin in the Woods (Drew Goddard, 2012) o Aftershock (Nicolás López, 2012), però els grans protagonistes en cos present seran sens dubte dos mites del gènere com Rob Zombie, que vindrà a presentar The Lords of Salem (2012), i Dario Argento, amb el seu Drácula 3D (2012). A les sessions de matinada, com és habitual, diferents maratons recuperaran els títols més alternatius i extrems del cartell, en què destaquen la sessió de “found footage” i La nit + zombi.



No ens podem oblidar tampoc de la forta presència de cinema asiàtic, sempre carregada de perles per als amants d'aquesta indústria, en clar creixement. Corea del Sud torna a tenir un pes important, sobretot gràcies a films com Nameless Gangster (Jong-Bin Yun, 2012) o The Weight (Jeon Kyu-Hwan, 2012), i la producció de Hong Kong Motorway (Soui Cheang, 2012) també es postula entre les més suggeridores. D'altra banda, no podia faltar a la cita un clàssic com Takeshi Kitano, ara amb Outrage Beyond (2012).

L'encarregada de protagonitzar la cloenda serà Looper (Rian Johnson, 2012), una de les pel·lícules de ciència ficció més esperades de l'any, en una edició del Festival de Sitges que homenatjarà el 20è aniversari de Reservoir Dogs (Quentin Tarantino, 1992) i recuperarà una versió restaurada d'E.T. (Steven Spielberg, 1982) gràcies a la seva col·laboració amb el Phenomena.



Aquí podeu trobar tota la programació del Festival de Sitges 2012.

Fotografia de portada: Arxiu 
Text: Martí Aragonès 
Correcció: Joanaina Font