25 d’oct. 2012

DISONANCIAS I PIANISMOS: EL CONSOL DELS JUSTOS


Ras i curt: les caixes i els bancs són usurers per naturalesa. Que la dimensió de la seva activitat porti segles vivint crescudes tan gegantesques com esbojarrades i posteriors fallides és efecte d'aspectes tan desgraciadament humans com l'avarícia i l'egoisme, però, en essència, la raó d'ésser d'aquestes empreses radica a fer diners amb els diners. A partir d'aquí, d'aquella almoina cada cop més exigua que "donen" a la societat -l'obra social-, se'n pot fer millor o pitjor ús. I, pel que fa a inversió musical, cap gestor/a cultural d'aquestes entitats fa una feina més interessant i regular que els de l'Espai Cultural Caja Madrid.

Només aquest 2012, al local de plaça Catalunya ja s'han organitzat, entre d'altres, els cicles Radar, amb petites bandes independents de la ciutat veritablement poc usuals; Supersimetria, i els seus desafiaments decibèlics relacionats amb l'electrònica; el Festival d'Improvisació Hurta Cordel, l'Electrónica en Abril, i l'Encuentro Flamenco, que amb el seu nom ja ho diuen tot; i el darrer mes, sense anar més lluny, una exposició dedicada a Daniel Johnston, completada amb tres dobles actuacions en viu. Els propers (i darrers) capítols d'aquesta variada i estimulant oferta sonora són Disonancias i Pianismos.

Pel que fa al primer cicle, tindrà lloc de dijous 8 a dissabte 10 de novembre, amb una actuació per dia. L'estrena estarà protagonitzada per KK Null -a la foto-, component de Zeni Geva i veterà músic japonès de noise experimental. Divendres 9 hi actuarà un artista encara més "ancestral", Dieter Moebius, pare del kraut electrònic i de l'ambient amb la seva banda Cluster, així com un dels membres del supergrup Harmonia, a quatre mans amb el seu contemporani Asmus Tietchens. Presentaran un disc que es van comprometre a realitzar a finals dels anys setanta, i que aquest 2012, potser perquè l'apocalipsi apreta, s'ha convertit finalment en una realitat. Com a tancament, la darrera jornada s'hi podrà veure el debut en directe del projecte conjunt de la bèstia parda Arturo Lanz (que va estar la setmana passada a Barcelona actuant amb Saverio Evangelista com a Esplendor Geométrico) i el més contextualment "naturalista" Francisco López, BioMechanica.



Pel que fa al segon cicle, començarà dijous 29 de novembre, i serà setmanal (exceptuant la setmana del doble pont de la Constitució i la Immaculada de principis de desembre). Aquell primer dia hi actuarà l'anglès Will Dutta, cercant connexions entre la música electrònica, l'experimental i la contemporània. Dues setmanes després, el dia 13, passarà per l'auditori de l'Espai el duo Olan Mill, recolzant el seu treball amb el piano, la guitarra o el violí en samplers d'atmosferes emotives. El 20 està programat Moon Ate The Dark, un altre duple que es defensa i distingeix, en aquest cas, amb punteria melòdica i la reverberació de les notes, mentre que dijous 27 els "pianismes" finalitzaran amb l'habitualment subtil, però també -moderadament- expansiu, Clem Leek.



Els concerts d'ambdues propostes tenen un preu individual de 3€, i l'horari, les 20 h.

Fotografia de portada: Bad Sound Magazine
Text: Arnau Espinach
Correcció: Joanaina Font