21 de juny 2012

L'ACOMODADOR #10 · FILMIN MUSIC FESTIVAL


Us imagineu un festival amb un cartell encapçalat per noms com Bob Marley, Bob Dylan, Lou Reed, The Doors, Joy Division, Kurt Cobain, Björk o Charlotte Gainsbourg? Sí, sembla força improbable, bàsicament pels evidents “problemes d’agenda” que presenten alguns d’ells, però la plataforma de cinema online Filmin ha aconseguit reunir-los tots al Filmin Music Festival, un certamen que reuneix algunes de les millors pel·lícules i documentals relacionats, d’una forma o altra, amb el món de la música. En total un cartell conformat per 31 títols que, fins el 15 de juliol, es podran veure a través de la web de Filmin en alta qualitat. Recorda que a Gent Normal n’estem sortejant dos abonaments complets!

Estrenes en exclusiva
Un dels grans alicients del Filmin Music Festival és l’estrena en exclusiva de tres títols inèdits al nostre país. Marley (Kevin MacDonald, 2012) és el biopic definitiu sobre el rei del reggae, un extens repàs als 36 anys de vida del músic que ha comptat amb la col·laboració de la seva família i amics més propers. Michel Petrucciani (Michael Radford, 2011), explica la història sobre aquest pianista francès, nascut amb una greu minusvalidesa que no el va impedir complir el seu somni. Finalment, Sweet Sweet Life (Vegas & Leigh) (Laboratorio de Creación Abycine, 2011) recull un interessant projecte en què Nacho Vegas fa un concert inspirat en el cinema de Mike Leigh, sempre focalitzat en els sectors de la societat més castigats i decadents.

Escenari Principal
Cinc multipremiades joies del cinema independent ocupen a l’escenari preferent del festival. Bailar en la Oscuridad (Lars von Trier, 2000) té a l’islandesa Björk com a gran protagonista, mentre que Once (John Carney, 2006) es va emportar l’Oscar a la millor cançó gràcies al duet format per Glen Hansard i Marketa Iglová. D’altra banda, el documental All Tomorrow’s Parties (Jonathan Caouette, 2009) ens endinsa en un dels festivals independents més importants del món i Corazones Rebeldes (Stephen Walker, 2008) presenta una versió americana d’allò que aquí es va dir “Casal Rock”. Finalment, Junebug (Phil Morrison, 2005) farà les delícies dels fans de Yo la Tengo.

Escenari Beefeater In-Edit
Torn per als documentals musicals més trencadors, sota la tutela del festival per excel·lència d’aquest gènere, el Beefeater In-Edit. L’obra sobre el moviment punk a Espanya Venid a las Cloacas (Daniel Arasanz, 2010) encapçala aquest escenari, juntament amb Anvil. El Sueño de Anvil (Sacha Gervasi, 2009), genial documental sobre les desventures d’una banda de heavy metal. From Texas to Arbúcies (Raúl Cuevas, 2010) relata la història de l’actuació d’Anímic al costat del músic de country Will Johnson al PopArb 2010, The Devil and Daniel Johnston (Jeff Feuerzeig, 2006) narra la tortuosa i depressiva vida del cantautor nord-americà, i Tom Zé, Astronauta Libertado (Igor Iglesias, 2010) ens acosta a la música brasilera dels anys 60.

Escenari Impossible
Com ens agradaria que aixequessin el cap… però, tal com indica el nom de l’escenari, l’única possibilitat que tenim és quedar-nos amb el seu record i, sobretot, amb la seva música. Kurt Cobain. About a Son (A.J. Schnack, 2006), Joe Strummer. Vida y Muerte de un Cantante (Julien Temple, 2007), Los EE.UU. contra John Lennon (David Leaf, 2006), When You’re Strange (Tom DiCillo, 2010) i Joy Division (Grant Gee, 2007) recorden cinc de les figures més influents de les últimes dècades del segle XX, que lamentablement van tenir un final prematur a les seves vides respectives.

Escenari Classics
Tothom de peu i en silenci. Llegendes vives de la música es donen cita en aquest escenari per presentar-nos part de la seva obra. Per començar, Las Huellas de Dylan (Fernando Merinero, 2006), Lou Reed Berlín (Julian Schnabel, 2007) i Scott Walker: 30 Century Man (Stephen Kijak, 2006) repassen alguns episodis de les vides d’aquests tres monstres de la història rock. D’altra banda, CSNY Déjà Vu (Neil Young, 2007), dirigida pel mateix músic, repassa una gira de Young per Estats Units, mentre que Wild Man Blues (Barbara Kopple, 1998) fa un retrat dels concerts de Woody Allen i la seva banda.

Escenari Players Molts músics han demostrat la seva versatilitat amb incursions en el món del cinema, i aquests en són alguns exemples més que interessants. Destaca Charlotte Gainsbourg, qui ja s’ha forjat una sòlida carrera com a actriu i que podem veure a la brutal Anticristo (Lars von Trier, 2009) i a la comèdia romàntica Didine (Vincent Dietschy, 2009). A Irina Palm (Sam Garbarski, 2007) és Marianne Faithfull qui demostra les seves dots interpretatives, mentre que Rufus Wainwright s’hi va atrevir a La Edad de la Ignorancia (Denys Arcand, 2007) i el cantant americà Bonnie ‘Prince’ Billy va protagonitzar Old Joy (Kelly Reichardt, 2006).

Escenari Flamenco
El festival ha reservat un espai per les grans “glòries pàtries” del gènere espanyol per excel·lència. Morente (Emilio Ruiz Barrachina, 2011), Flamenco, Flamenco (Carlos Saura, 2010), La Leyenda del Tiempo (Isaki Lacuesta, 2006) i Cigala & Tango Gran Rex (Claudio Divella, 2010) són els quatre títols escollits, repassant el bo i millor dels “cantaores” de flamenc i tota la cultura que els rodeja.

L'abonament per veure totes les pel·lícules del Filmin Music Festival té un preu de tan sols 10 euros, però recordeu que fins aquesta nit a les 0:00h podeu participar en el sorteig i aconseguir-ne un per la patilla!