19 de juny 2012

JOHN TALABOT, L'EXPANSIÓ DEL BEAT


John Talabot
FIN
Any: 2012
Discografica: Permanent Vacation

Des dels temps en què exercia de DJ resident al barcelonès The Loft, Oriol Riverola ha anat mastegant i perfilant el seu discurs musical de forma pausada però ferma. Les nits en què escalfava motors per a James Holden a The Loft van calar i van provocar les seves primeres passes com a productor molt dirigides al so Border Community, segell on opera el propi Holden. Però aviat va quedar clar que el camí passava per trobar un llenguatge propi.

El 2009, ja com a John Talabot, va aparèixer Sunshine, una fita per la música electrònica feta aquí. House personal, suau, elegant i ple de samples saborosos i orgànics que donaven forma al seu primer hit. Un èxit tan rotund que fins i tot el webzine de prestigi Pitchfork el va qualificar amb un 8,5 i el va incloure dins la seva llista de millors cançons de l’any. Remixs excel·lents com el que va fer del Seasun de Delorean i maxis exquisits de factura pròpia, com és el cas de Matilda’s Dream el 2010, van donar continuïtat al fenomen Talabot i van mantenir el nivell ben alt. El seu beat lent, repetitiu, obsessiu, i el seu bon gust per les percussions i els samples més estimulants eren i són garantia d’èxit planetari.



Uns quants maxis i remixs més tard va aparèixer, a principis d’any, Fin (Permanent Vacation, 2012), l’esperat debut llarg. Un disc plantejat com un tot, amb un sentit unitari que permet escoltar-lo de dalt a baix sense trobar punts febles. A Fin hi han dos tipus de cançons clarament diferencits. Està allò que podríem anomenar hits i els tracks de transició entre hit i hit. Conjuntament funcionen amb naturalitat, ben cohesionades. L’ús de les percussions canvia; menys tribals, més fredes, però com sempre captivadores. El seu amic, el productor madrileny Pional, entra en escena cantant en un parell de temes, de manera que les veus guanyen protagonisme. Hi ha més foscor, molta més feina pel que fa a les textures, amb més capes de sintetitzadors i menys samples. És fàcil imaginar les moltes voltes que Talabot deu haver donat a les seves noves cançons per trobar el camí, el clímax.
La premsa rep Fin amb gran entusiasme, des de principis d’any ja se sap quin serà un dels LP que apareixerà a les llistes dels millors àlbums del 2012. A hores d’ara, després d’estrenar el seu live al Primavera Sound d’enguany (amb l’estreta col·laboració d’un Pional cada vegada amb més importància com a soci de confiança), el present i el futur tenen el millor aspecte possible. Sense anar més lluny ja està tancada una propera gira pels Estats Units.

danielgon