25 de juny 2012

CLIPS IMPERDIBLES : ESPECIAL FORMES ALTERNATIVES DE PRODUCCIÓ

  
Aquesta setmana fem un especial crisi i el que m'he proposat és parlar de formes de producció de videoclips que utilitzen estratègies alternatives de finançament, o bé que la seva realització resulta relativament econòmica i, fins i tot, un cas que es presenta com una iniciativa de suport a un festival que va estar a punt de desaparèixer.

Per començar per un mètode que es porta a terme des de fa temps i que ha fet possible la realització de grans produccions, parlaré del Crowdfunding. Com que a aquestes alçades no fa falta que expliqui de què es tracta, us enllaço el clip de Kike Maillo per a Manos de Topo pel tema "Lógico que salga mal". Un treball difícil d'oblidar i que, segurament, aquells que van fer aportacions econòmiques al projecte, no se n'han penedit.


Personalment, encara que el Crowdfunding em sembla una bona alternativa, em preocupa que pugui acabar resultant una excusa, per a les instituciones que acostumen a finançar produccions, per no cedir ni un duro (ja que, per què ho haurien de fer, si pot pagar-ho la gent normal?).
D'alguna manera, penso que tenen gran interès tots aquells treballs que parteixen directament d'una idea que no requereix una elevada quantitat d'euros per portar-se a terme. Dos exemples de clips senzills d'aquest tipus són els següents:

Washed Out-"Flower Anthem" (by Karina Eibatova)


Yann Tiersen-"The Gutter" (by Claire Harbottle)


Aquest segon vídeo pel tema de Yann Tiersen va ser produït expressament pel Record Store Day del 2011. Aquest és també un aspecte útil, el de realitzar treballs que, a més a més, tenen un propòsit més enllà del de promocionar la pròpia música. Considero que tenen un gran valor afegit aquelles creacions que fomenten una actitud crítica vers una situació determinada. Un cas que, en la meva opinió, resulta del tot rodó és el clip que Albert Alcoz va muntar pel tema "Una canción de amor" de la banda Almanaque Zaragozano. No només imagino que devia ser relativament econòmic, ja que utilitza found footage (tipus de material amb el qual Albert Alcoz acostuma a produir la seva obra), sinó que a més va estar realitzat per a la iniciativa OFFF PDV:¡RETAGUARDIA! com una forma de suport al Festival Punto de Vista de Pamplona, que va estar a punt de desaparèixer.



Amb aquest post especial el que vull acabar dient per concloure és que penso que no n'hi ha prou a buscar alternatives de finançament, sinó que l'ideal seria intentar anar més enllà i fer produccions que intentessin també canviar aquest sistema que només beneficia uns quants.