21 de maig 2012

(((GARGALL))) 2012: L'HEROÏCITAT DE LA SUPERVIVÈNCIA


Tot i que només he anat un cop al (((gargall))), i ni tan sols era una jornada central (un triple cartell de tarda dominical, l'any passat, al Teatre Conservatori que hi ha a Manresa, amb la Banda d'Improvisadors de Manresa fent d'acompanyament sonor per als fantàstics curtmetratges de Bill Plympton, seguits dels canaris GAF, i D Pressure -que repeteixen aquest any- finalitzant la tarda/nit), em va sorprendre negativament que, arribats al passat mes de març, període d'activitats del festival, al seu lloc web no hagués aparegut informació sobre l'edició d'aquest any. Un il·lògic sentiment de mancança per l'absència d'un esdeveniment musical que, tot i resultar-me aliè a la pràctica per motius de transport, sentia com a meu, com a interessant i necessari mostrari, en el seu cas, de música electrònica, experimental, i/o improvisadora, i novells -¿i involuntaris?- 'activistes' de la descapitalització territorial de la música en viu a Catalunya.

Fa un mes, van donar senyals de vida anunciant que l'edició d'aquest any -la sisena- es realitzaria el cap de setmana del 26 i 27 de maig, i la setmana passada van donar a conèixer la programació, els espais, i una reformulació estructural per a -o a partir de- aquest 2012 que converteix la fins ara disseminació dels concerts en setmanes (l'any passat, fins i tot durant un mes sencer) en una llarga jornada de quasi vint-i-quatre hores d'actuacions, més una altre jornada de tarda, i canvia la seva ubicació a diversos locals de Manresa per un de sol -el Konvent-, i a la població de Cal Rosal (Berguedà), a trenta minuts en cotxe des de l'anterior seu del Bages.

A la pròpia web del (((gargall))) expliquen que, amb aquest canvi territorial, "guanyem en possibilitats d'experimentació i improvisació, (...) [els artistes] presentaran els seus treballs sota l'efecte del poder hipnòtic de l'espai del Konvent i els seus voltants. (...) El lloc es planteja com la font d'inspiració principal per als directes basats en la improvisació sonora", però és significatiu que els diversos col·laboradors institucionals i privats que tenia el festival ja no apareguin mencionats al lloc web (de la qual cosa es dedueix que han retirat el seu suport), quedant Setge Cultural i Vermell, organitzador i patrocinador, respectivament, sols a l'hora de tirar endavant l'edició d'aquest any. Alhora, és de justícia destacar que els implicats no es dediquin a 'llepar-se les ferides', sinó a mirar d'ésser constructius i profitosos amb els mitjans i l'entorn disponibles.

Potser perquè aquest 2012, amb tants canvis i novetats extramusicals, serà d''impasse' i no d'assentament per al festival, al llistat artístic trobem diversos noms (Bzzzbip; Summer Recreation Camp + DJ Blue Flowers; Xtrngr; ((-_-))[dAAX!~]; Els Paranormals -tot i que diumenge actuen amb Travesti, qui utilitza sons enregistrats amb el mòbil-) que repetiran actuació els dos dies, i on destaca l'improvisació amb maquinària analògica i certa deriva techno de Vactor, darrer projecte a quatre mans d'Arnau Sala (Les Aus); el treball ambiental de Sustainer i Adrià Bofarull; els 'drones' o dilatacions sonores de Nigul i Mantricum; el free-jazz poc clàssic de Duot; o els ritmes irrefrenables de Discontinu DJ i Clickman, entre altres noms:





A més a més, i com a 'actuació-pont' entre el passat i el present del (((gargall))), divendres 25 tindrà lloc la festa de presentació de l'edició d'enguany al Bar Caracas de Manresa, amb Elvis Fresnel i la seva sessió especial 'Bruit Apéro' ("aperitiu de sorolls"), que promet ser rítmica i literalment explosiva, mentre que el cinema tornarà a fer acte de presència al festival amb la Filmoteca Sorollista, un prometedor díptic format per curtmetratges i escenes de pel·lícules populars on el soroll és el llaç comú, i que es projectarà dissabte 26 a les 18h a la capella del Konvent.

Tant si m'hi puc apropar com si no, força al canut, 'gargallencs'.

Arnau Espinach