26 d’abr. 2012

L'ACOMODADOR #06 · D'A 2012


Demà, Barcelona torna a obrir les portes al millor cinema d'autor. Després de l'èxit del seu debut l'any passat, el Festival Internacional de Cinema d'Autor de Barcelona inicia el camí cap a la seva consolidació en una segona edició que mescla directors de prestigi amb algunes de les grans promeses independents. Amb un cartell que madura i s'amplia fins a la cinquantena de títols, el D'A 2012 ens ofereix l'oportunitat de poder gaudir d'aquell cinema que rarament veurem algun dia a les sales comercials. Els cinemes Aribau Club i la nova Filmoteca de Catalunya seran, del 27 d'abril al 6 de maig, l'escenari d'aquesta cita ineludible per a qualsevol cinèfil. A Gent Normal us estalviem feina i presentem un recull del millor del festival.

BULLHEAD, de Michaël R. Roskam

Pocs directors poden presumir de rebre una nominació a l’Oscar per la seva òpera prima. Un d’ells és el belga Michaël R. Roskam, que va competir en la categoria de pel·lícules de parla no anglesa amb Bullhead, un thriller sobre el tràfic d’hormones per a la ramaderia i tot l’entorn mafiós que l’envolta. La història, basada en fets reals, explica el cas d’un turmentat ramader que es veu involucrat en aquest mercat negre i que lluita per a sortir-ne viu. Sens dubte, un dels títols que aportarà més contundència i intensitat al certamen.



DIAMOND FLASH, de Carlos Vermut

És una de les grans sensacions del cinema independent espanyol dels últims anys, que va passar per l’últim Festival de Sitges i va despertar reaccions de tota mena. El madrileny amb cognom d’aperitiu Carlos Vermut debuta darrere la càmera amb una història protagonitzada per cinc dones que tenen un misteriós personatge com a element comú. Molts han definit Diamond Flash com una pel·lícula estranya, única i inclassificable, amb tot el que això comporta. Caldrà veure-la per saber què s’hi amaga.



INTO THE ABYSS, de Werner Herzog

El sector cinematogràfic independent es posa dempeus davant Werner Herzog, un dels noms que dóna més prestigi al D’A 2012. Seguint la seva recent tendència cap al gènere documental, Into the Abyss es submergeix a la vida de dos homicides que han estat condemnats, un a mort i l’altre a cadena perpètua, per un triple assassinat a Texas. Amb la seva sensibilitat i contundència habitual, el director alemany reflexiona sobre la condició humana des de la seva vessant més fosca i tètrica. Un dels films imprescindibles de la programació.



L’APOLLONIDE, de Bertrand Bonello

Aclamada als Festival de Cannes i Toronto, aquesta controvertida producció francesa ens obre les portes a un bordell parisenc de principis del s.XX, on la luxúria, la sofisticació i el xampany camuflen una vida asfixiant, oprimida i desesperada. Tot comença amb una brutal agressió a una de les prostitutes que destapa la part més obscura del negoci. Bertrand Bonello no escatima ni un gram de duresa a l’hora de plasmar els fets i es consolida com un dels directors francesos contemporanis més interessants. L’Apollonide n’és l’últim exemple.



PROFESOR LAZHAR, de Philippe Falardeau

Una altra nominada a l’Oscar de parla no anglesa d’aquest any, en aquest cas representant el Canadà. Philippe Falardeau presenta el cas d’un professor d’origen algerià que s’ha d’enfrontar a una classe commocionada per una tragèdia recent, i que necessita la motivació necessària per a tirar endavant. Tot i que l’argument sona a ja vist, Profesor Lazhar destaca per fugir de la llagrimeta fàcil i desprendre una gran humanitat. Després d’Incendies (Denis Villeneuve, 2010), la nova joia del cinema canadenc arriba al D’A 2012.



WEEKEND, d’Andrew Haigh

Aquesta història d’amor entre dos homes s’ha fet un fart de recollir premis a festivals europeus i americans, i ha estat considerada com una de les millors pel·lícules de l’escena indie de 2011. Sense necessitat de fer apologies de cap tipus, el cineasta britànic Andrew Haigh retrata amb gran senzillesa i profunditat una trama que hauria pogut caure fàcilment en pretensions forçades. Weekend es postula com una d’aquelles pel·lícules que van calant a poc a poc, fins a tocar-nos del tot la fibra. Promet ser una de les perles del festival.



El Festival D’A 2012 també inclou interessants produccions catalanes com El senyor ha fet en mi meravelles, del sempre singular Albert Serra; Orson West, de Fran Ruvira, el projecte de l’ESCAC Puzzled Love o Open24H, de Carles Torras. D’altra banda, aquesta edició del festival dedica una retrospectiva a la directora francesa Claire Denis.

Programació completa del Festival Internacional de Cinema d’Autor de Barcelona

Martí Aragonès