13 d’oct. 2010

TORNA L'IN-EDIT AMB UN HOMENATGE ALS GRANS



Gent Normal escalfa els motors de l’In-Edit Beefeater, el festival de documentals musicals de Barcelona. Aquesta porta audiovisual al món de la música - que ens mostra la cara B d’artistes, moviments i moments- arriba a la vuitena edició convertida ja en una cita madura i estable de la nostra capital. Aquest any toca homenatjar a dos grans del gènere: DA Pennebaker i Chris Hegedus.

Pennebaker i Hegedus – reunits sota l’evident nom de la Pennebaker Hegedus Films- són un dels equips de realització documental més reconeguts entre els que treballen avui dia. El seu estil no obstrusiu –sense guions, sense entrevistes i amb les càmeres en mà- mostra una realitat en estat salvatge. Allò incontrolable que passa és l’únic protagonista. El resultat són peces mestres de la sinceritat.

Don’t Look Back, el considerat millor documental musical de la història, és l’aproximació més intensa a una figura difícil com era Bob Dylan el 1965. En plena escalada de la fama, en Dylan s’havia convertit en un dandy cansat de la premsa, un geni superb i en estat de gràcia que feia una gira eterna pel Regne Unit. També van ser presents al concert de comiat de Ziggy Stardust, el 3 de juliol de 1973, fent un film històric sobre David Bowie. Keep On ‘Rocking, Monterey Pop, Only the Strong Survive... són alguns altres dels molts documentals d’aquesta parella cineasta que podreu veure durant el festival.

Més enllà d’aquest homenatge, la programació de l’In-Edit arriba carregada de propostes interessants. A nivell català trobem el documental A propósito de Rodriguez. Un documental protagonizado por The New Raemon de Sergi A. Minguell, en la que veurem a aquest hiperactiu músic en el seu procés creatiu. També pinta bé Barcelona era una fiesta (Underground 1970-1983), de Morrosko Vila-San-Juan, que per primer explica amb una voluntat generalitzadora l’escena contracultural de la ciutat. També a nivell local trobem From Texas to Arbucies de Raúl Cuevas: converses entre Anímic i Will Johnson.

A nivell internacional hi ha tantes propostes que no sabem quines destacar. El millor que podeu fer és visitar vosaltres mateixos el link de la programació i fer-hi un cop d’ull. De totes maneres, podem dir que s’hi podrà veure peces com High On Hope de Piers Sanderson, un documental d’ambient sobre les warehouse raves de principis dels noranta al Regne Unit, els primers anys de l’acid house en una peça de “política, hardcore, insomni i revolta anti-policial”; també el mockumental més de moda als Estats Units, I’m Still Here de Casey Affleck; Senderos del Alma, un repàs del flamenc més internacional; Strange Powers: Stephin Merritt o The Magnetic Fileds, sobre aquest geni compositor... i desenes i desenes d’altres documentals sobre funk, soul, punk, folk, pop, etc.

Per tancar la prèvia volem destacar l’interès de la redacció per Venid a las cloacas: la hístoria de La Banda Trapera del Rio de Daniel Arasanz: un documental sobre la “Catalunya Real”. No la del Montilla. La dels joves macarres quadrillers de Cornellà que als 70s van formar un grup de punk abans que ningú sabés què cony era això per aquestes terres. Tal i com bé diuen a la web de l’In-Edit, “el malson de la Cançó”.

Quan? Del 28 d’octubre al 7 de novembre. Quant? L’abonament a sis pel·licules costa 25€; a deu, 38€; a quinze, 55€. Una entrada normal, 6€. Ens hi veurem.