4 de gen. 2010

L'Helvètica: els Beatles de la tipografia

"En certa manera, els Beatles són l'Helvètica del pop, així com l'Helvètica és els Beatles de la tipografia". Amb aquesta frase tan contundent del dissenyador Danny van den Dungen es presenta la mostra "Helvetica. Una nova tipografia?" que presenta el Disseny Hub Barcelona (Dhub) amb motiu del 50è aniversari d'aquest tipus de lletra.

Uns diran que és simple, eficaç, llegible, neutra i sòbria, d'altres, que no té carácter, però sigui com sigui, el que és innegable és que l'Helvètica ha estat la tipografia més utilitzada en el disseny gràfic i l'imatge corporativa durant la segona meitat del segle XX.

Es tracta d'una petita però completa mostra que repassa tant la història de l'Helvètica com la seva utilització. Dedicar una exposició a una tipografia no és feina fácil i menys si ha perdurat durant més de 50 anys. I és que potser no en som conscients, però estem davant la lletra més famosa i comercial de la història i de ben segur, la que ens ha dit més coses.

Inventada l'any 1947 pel suís Max Miedinger (sí, va pensar molt a l'hora de posar-li nom) va començar a ser utilitzada pels dissenyadors gràfics a partir dels anys 60 i 70. Mig segle més tard, l'Helvètica s'ha convertit en una tipografia universal. Empreses tan diferents com Lufthansa, Nestlé, Desigual o BMW comparteixen tipografia amb els panells informatius que trobem arreu de Barcelona, i és que la clau de l'èxit de l'Helvètica és la seriositat i la solvència que aporta. Potser és avorrida, sí, però com tot allò que triomfa, aquesta tipografia té tants admiradors com detractors.

1 comentari:

joelforster ha dit...

Els panells de barna també son suissos? wow